Wat eten we deze week? Weekmenu #1

Wat eten we deze week? Weekmenu #1

with No Comments

Eten! De leukste momenten van de dag. Door mijn werk in de horeca ben ik vrij verwend. Ik lunch en eet vaak ‘s avonds op mijn werk, waardoor ik zelf niet heel veel hoef na te denken over boodschappen doen. In de meeste gevallen hoef ik alleen ontbijt te halen. Ik vind het echter wel leuk om nieuwe gerechten uit te proberen en als ik (zoals in de winter) wel zelf moet koken, probeer ik een zo gevarieerd mogelijk menu te maken. Voor iedereen die hier geen zin in heeft hierbij mijn weekmenu:

Ontbijt + lunch

Mijn ontbijt en lunch ziet er in de meeste gevallen hetzelfde uit. ‘S ochtends een kom yoghurt (zuivel) met daarin fruit (banaan, blauwe bessen, druiven, oid) en ‘Noten & Granen’ van Eat Natural. Als lunch een broodje (koolhydraten en jodium) met avocado (‘goede’ vetten) en een gekookt eitje (eiwitten) of soep (groente) met een broodje (koolhydraten en jodium) kaas (zuivel). Daarnaast heb ik ook altijd een netje met mandarijnen of ander fruit op het werk liggen, wat ik dan na het avond eten eet. Zo heb ik voor het avond eten al een redelijk hoeveelheid van de dagelijks aanbevolen voeding binnen!

Avondeten

Als avondeten probeer ik zo gevarieerd mogelijk en veel groente te eten. Ik probeer vaak zonder koolhydraten te eten (geen aardappels, pasta, rijst etc) en steeds minder vlees te eten. Vaak kijk ik ook meestal gewoon op de dag zelf waar ik zin in heb of wat er in de aanbieding is.

Maandag: Couscous met sperziebonen en honingkip (vlees)

Dinsdag: Zelfgemaakte pizza van wraps (vega)

Woensdag: Courgetti met gamba’s (vis)

Donderdag: Gebakken aardappeltjes met sperziebonen en speklap (vlees)

Vrijdag: Risotto met rode biet (vega)

Zaterdag: Lasagne van courgette met zalm (vis)

Zondag: Zoete aardappel friet met halve kip van de cafetaria (vlees)

Snacks:

Voor als je het je afvraagt: ik ben een hartige snacker. Ik houd niet van zoetigheid en heb ook heel erg gemerkt dat suiker gewoon heel erg verslavend werkt. Ik heb liever bitterballen in plaats van gebak en neem als toetje liever gewoon koffie. Ook voor slagroom hoef je mij absoluut niet wakker te maken.

Ik houd wel intens van chips (nibbits), droge worst (fuet!), oude kaas (van die kaas waar je van de kasboer geen blokjes mag snijden). Dit is waarom ik tijdens het avond eten ook vaak koolhydraten probeer te vermijden, zodat dit de zak chips weer een beetje compenseert. Geen idee of dit ook echt werkt, maar ik voel me er fijn bij.. Wij eten vaak ook ‘s middags warm, dan eet ik wel vaak koolhydraten omdat je dan nog de hele dag bezig bent (in plaats van op de bank een film kijken) en je lichaam dit goed kan gebruiken.

Vocht:

Qua vocht drink is ‘s ochtends een glas limonade of een kop thee. Dit ligt een beetje aan de tijd die heb. Over de rest van de gehele dag drink ik dan meestal 3 koppen koffie en afhankelijk van het weer 4 koppen thee of spa rood/appelsap (1/6) met spa rood (5/6).

Alles wat hierboven staat is absoluut niet wetenschappelijk bewezen, dit is wat ik als ‘gezond’ acht, wat ik lekker vind en goed voor mij werkt!