TRAVEL: Backpacken in de Filipijnen

with Geen reacties
Drie weken reizen door de Filipijnen: een zeer goed idee! Zelfs als je backpack twee weken blijft hangen op het vliegveld.. Wij bezochten de eilanden Cebu, Bohol, Siquijor en Malapascua!

Wij vlogen eerst op de hoofdstad van de Filipijnen: Manilla. Hier hadden we niet heel veel goede verhalen over gelezen dus vlogen we gelijk door naar Cebu City. Van Cebu City is mij vooral het hoge mannengehalte blijven hangen en het verschil tussen arm en rijk. Langs de weg zie je allerlei hutjes op hutjes met hutjes. Voornamelijk met heel veel mannen. Als ik alleen was geweest had ik er niet heel prettig gelopen. Oeh, en de karaoke! Overal hoor je karaoke uit de hutjes komen!

Vanaf Cebu City pakten we de bus naar boven, naar Maya. Het is een busreis van een aantal uur, maar ik vond het echt fantastisch. Door de bergen, langs palmbomen, langs de zee, door dorpjes. Je ziet het landschap onderweg constant veranderen.  Zo tof! Vanaf daar sprongen we op de boot naar het eilandje Malapascua.

Malapascua

Op het eilandje Malapascua verbleven we in het Little Mermaid Duikresort. Via de Facebookgroep over de Filipijnen werd dit resort getipt. De eigenaar is namelijk een Nederlander. De eigenaar Roland, bleek zelf van Texel te komen. Heel toevallig. Hij is verhuisd en nu getrouwd op de Filipijnen! Van hem kregen we onze duiklessen en hebben uiteindelijk daar onze ‘open water’ gehaald.

Malapascua is een heel klein eilandje en zo ontzettend mooi! Het eilandje staat bekend om het duiken met de ‘tresher sharks’. Hierdoor zie je er wel ook veel Russen en Engelsen. Echt heel erg veel last hebben wij hier echter niet van gehad. Achter ons verblijf was een soort van centrum met een klein marktje waar ze fruit, groenten, etc verkochten. Meer vind je dus ook echt niet op dit eiland. Zo ontzettend tof!

Bohol

Vanaf Malapascua vertrokken we met dezelfde boot weer terug naar Maya. Vanaf hier pakten we de bus weer naar Cebu City. Daar verbleven we weer een nacht en vertrokken daarna met de boot naar het eiland Bohol.

Bohol staat bekend om zijn chocolate hills, watervallen en aapjes. Van de hele reis vond ik dit eiland denk ik het minst interessant. Als je aankomt met de boot staan de taxi chauffeurs je met geplastificeerde a4tjes met de sightseeings op te wachten. Stel je hier alleen niet te veel van voor.

Wel is het echt een ontzettend mooi groen eiland! Ook hadden we hier een aantal hele toffe slaapplekken! De eerste plek was een hutje ergens in de middle of nowhere. De kamer en het bed was absoluut niet om naar huis te schrijven, maar dat vond ik het ook wel hilarisch maken. Er zat een prachtig zwembad bij en de omgeving was gewoon ontzettend mooi.

Siquijor

Siquijor vond ik het tofste eiland van allemaal. Het wordt ook wel het hekseneiland genoemd. Als je hier heen gaat dien je sowieso te gaan slapen bij Villa Marmarine Resort. Je krijgt een gigantisch huis met zelfs een extra verdieping. Echt fantastisch. En het uitzicht. Omygod. Zo mooi. Wat het leukste was, was dat de eigenaren Japans waren, maar ook nog een connectie hadden met Nederland. Hij had namelijk Japans gegeven op de Hogeschool van Amsterdam. Zo hilarisch. En zo ontzettend lieve mensen.

Op Siquijor moet je in ieder geval eten bij Monkey Business. Slapen is tof bij Charisma! En de ontbijtjes daar zijn ook echt ontzettend fijn. Maar JJ Backpackers Village en Coral Cay zagen we ook veel voorbij komen. Siquijor, en dan het gedeelte waar bovenstaande hostels zich bevinden is ook echt een stapgebied. Als je hier naar opzoek bent, dan zit je echt goed.

Cebu

Vanaf Siquijor zijn we weer terug gevaren naar Cebu City. We wilden eigenlijk nog naar een ander eiland, maar dit lukte niet door de weersomstandigheden. Daarom hebben we de bus naar beneden gepakt op Cebu. Hier zaten we bij een ‘canyoneering’ hostel. Met echt een ontzettend toffe kamer! Tijdens canyoneering spring je van watervallen en rotsen etc. Ik vond het ontzettend tof haha. Vanaf daar hebben we de bus weer naar Cebu gepakt en vanaf daar vlogen we weer naar Manilla. Hier hebben we een nachtje doorgebracht, zodat we in ieder geval het vliegveld niet zouden missen.

Ik kan de Filipijnen zeker aanraden en wil misschien nog wel eens terug. Dan wil ik graag naar de andere kant: naar Coron en Palawan. Maar ook Malapascua en Siquijor vond ik ontzettend tof!

• Tip: Boek je overnachtingen via Booking.com! Wanneer je met zijn tweeën reist, maak dan iedere en account aan. Na elke boeking krijg je een kortingscode voor iemand anders. Met je andere account boek je dan de volgende overnachting. Ook hier krijg je dan weer een code die de ander dan weer kan gebruiken. Zo verblijf je in 'luxe kamers' voor de helft van het geld! Win-win